Information om analysebestilling, afhentning, fakturering m.v. for rådgivere der arbejder for Region Midtjylland - Jordforurening

Indholdsfortegnelse

Introduktion

Region Midtjylland Miljø har løbende indgået rammeaftaler med forskellige analyselaboratorier om udførelse af analyser på jord vand og luft.  

Det er planen at alt information ang. brug af regionens rammeaftaler på analyseområdet vil kunne findes på den Tværregionale LaboratoriePortal 

 


I en overgangsperiode vi der kunne findes informationer både på nærværende sider og på den Tværregionale LaboratoriePortal


Der er aktuelt følgende aftaler:

  • Aftale om udførelse af alminedelige analyser på jord, vand og luft  med ALS i perioden fra 1. januar 2024 til 31. december 2027. Link til specifik aftale: ALS Analyserammeaftale 2024-2027
  • Aftale om stor pesticid-analysepakker på  vand og jord med Al-North(Agrolab) for vandpakker og Eurofins  for jordpakker i perioden fra 1. januar 2021 til 31. januar 2025.


Tidligere aftaler

  • Aftale om udførelse af alminedelige analyser på jord, vand og luft  med ALS og Eurofins i perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2023.


Analysepakker, priser, tildelingsværktøj og prisberegning

Gældende prisliste fremsendes regionens samarbejdspartnere direkte, eller kan rekvireres hos regionens sagsbehandler. Priserne må ikke offentliggøres hvorfor de ikke kan fremgå her.

Emballageoversigt og bestilling af emballage

Laboratorierne er telefonisk tilgængeligt i forbindelse med henholdsvis levering af emballage og aflevering af prøver i tidsrummet fra kl. 08.00 – 16.00 på de normale arbejdsdage

(fredag dog kun til kl. 15.30).

Normal leveringstid er 2 dage. Ved korte leveringstid opkræves en gebyr for særtransporten.

ALSEurofinsAgrolab/ Al-north

Der henvises til:

ALS Analyserammeaftale 2024-2027

G30@eurofins.dk / 70 22 42 67

Emballageoversigt fremgår på et excelark på siden:

 https://www.eurofins.dk/miljoe/analyserekvisitioner/

crm-aauk-dk@agrolab.de

NB leveringstid 3 dage
oplys:

  • Antal prøver hvortil der ønskes flasker
  • Leveringsadresse (pallelevering)
  • Kontaktperson for levering (navn og tlf. Nummer)

Emballageoversigt fremgår af Agrolabs praktiske vejledning:

AGROLAB Vejledning.pdf og Agrolab Flaskeliste Regioner.pdf

Rekvirering af analyser:

udfasning af excel/papirrekvisitioner og standat-filer

pr. 1. januar 2024 kan der ikke længere bestilles prøver med excel/papirrekvisitioner. Alle rekvisitioner skal foregå med web-app kaldet ARA eller egen løsning der anvender de API til formålet. Standat-filer erstattes af direkte aflevering til regionens geogis-databaser. For mere info om ARA og alternativer hertil, se fællesregionen infoside på  https://miljoe.atlassian.net/l/c/4cUv1b12

Analyserekvisition fra 1. januar 2024

fra 1. januar 2024

Fra 1. januar 2024: jf. vejledning i ARA https://miljoe.atlassian.net/wiki/x/AYDkh ellers risikere man at laboratoriet ikke kan udføre analysearbejdet.

For mere info om ARA, se fællesregionen infoside på  https://miljoe.atlassian.net/l/c/4cUv1b12

Login til ARA:

view ARA AnalyseRekvisitons App

Mimo rekvisition

Mimo understøtter pt. ikke det nye system med Stanlab/ARA. Rekvisitioner må derfor ikke sendes fra Mimo til laboratoriet, men skal foregå via ARA. 


Excel-rekvisition (UDGÅR pr 1. januar)

Dette afsnit om excel-rekvisitioner er kun gældende frem til 1. januar 2024

frem til 1. januar 2024

Vedrørende interne regionssager

For prøver der:

  • udtages på sager der ikke føres af rådgiver, dvs når det håndteres internt i regionen (og som typisk prøvetages af regionen egne feltfolk) :

gælder:

Der skal altid angives følgende modtager på rekvisitionen:
jordforurening@ru.rm.dk
Derved sikres at analyseresultater og tilhørende standat fil journaliseres til sagen, og erindring omkring indlæsning af standat fil laves.

Links til rekvisitioner frem til 1. januar 2024:


ALS (alm analyser)Eurofins 

Al-North / Agrolab 

alm analyseralm analyser + stor pakke med pesticider i jord. stor pesticidpakke vand

Findes på Eurofins hjemmeside:

view Eurofins rekvisitioner

(warning) Bemærk at der for stor-pesticidpakke findes separat rekvisition som skal anvendes.


(warning) Husk at angive ordrenr 659001 der er det nuværende ordrenummer for Region Midtjylland.




Brug nedenstående excel ark:


Hvis du udfylder i Excel, så brug dobbeltklik for at vælge felt, før du indtaster

  • Rekvisitionen skal sendes med prøverne i kassen.
  • Husk, at for hver prøveflaske skal den ene af stregkoderne klæbes på rekvisitionen, den
    anden stregkode skal blive på prøveflasken til identifikation.
  • Se nærmere i Agrolab's vejledning omkring rekvisitionen, stregkoder m.v.: AGROLAB Vejledning.pdf


Hasteanalyser/hasteprøver:

For pakkerne med "Hasteanalyse" er det muligt (mod et ekstra tillæg til prisen for "Hasteanalyse"), at få resultaterne leveret dagen efter prøvens afhentning inden hhv. kl. 12.00 (benævnt Hastetillæg 1) og inden kl. 9.00 (benævnt Hastetillæg 2), se nedenstående skema.


Pristillægget for hhv. "Hastetillæg 1" og "Hastetillæg 2" er ens (i kr.) uanset medie og uanset grundpris for hasteanalysen.

Bemærk at der ikke er mulighed for haste-analyser på de store pesticidpakker.


Hasteanalyse

Hastetillæg 1

Hastetillæg 2

Prøver afhentet af Laboratoriet

Resultater skal leveres til bestiller senest

Resultater skal leveres til bestiller senest

Resultater skal leveres til bestiller senest

Mandag

Onsdag kl. 9.00

Tirsdag kl. 12.00

Tirsdag kl. 9.00

Tirsdag

Torsdag kl. 9.00

Onsdag kl. 12.00

Onsdag kl. 9.00

Onsdag

Fredag kl. 9.00

Torsdag kl. 12.00

Torsdag kl. 9.00

Torsdag

Mandag kl. 9.00

Fredag kl. 12.00

Fredag kl. 9.00

Fredag

Tirsdag kl. 9.00

Mandag kl. 12.00

Mandag kl. 9.00

Analysekvalitet (detektionsgrænser, måleusikkerheder):

Bemærk at detektionsgrænser for poreluft og indeklima er angivet for definerede måleforhold. Måske kan der spares opsamlingstid ved visse undersøgelser?

Bestilling af prøveafhentning:

Laboratoriet skal på bestilling afhente prøver på alle årets Arbejdsdage. Regionen eller dennes rådgiver bestiller normal afhentning inden kl. 12.00 med afhentning senere samme dag. Prøver
kan normalt forventes at være klar til afhentning senest kl. 16. Der skal desuden efter særskilt aftale være mulighed for at få afhentet prøver uden for ovennævnte normale rammer mod et
tillæg for afhentning af prøver efter kl. 16.

Bestilling af prøveafhentning foretages ved:

ALS og Eurofins: Se kontaktoplysninger under afsnittet kontaktpersoner.

Agrolab/Al-North: brug følgende link: https://eway-server.net/ewayplus/?v=agrolab_cus_20106951@a00r   

Vær obs på at der skal printes en label til der skal påsættes kassen.
Status på prøveafhentning kan ses via samme link. Man skal blot klikke videre på 'View history' i menuen til højre. 

Ved spørgsmål kontakt kundeservice på 7877 5450, de kan også give status på prøveafhentning.

For yderligere vejledning om prøveafhentning og anden praktisk info  om Agrolab/al-North - aftalen, se 


Kontaktpersoner

ALSEurofinsAgrolab/Al-North

Kundeservice 7877 5450

crm-aauk-dk@agrolab.de


Modtagelse af analyseresultater

udfasning af excel/papirrekvisitioner og standat-filer

pr. 1. januar 2024 udfases excel/papirrekvisitioner samt standat-filer helt. Rekvisitioner erstattes af web-app kaldet ARA og standat-filer erstattes af direkte aflevering til regionens geogis-databaser.

For mere info om ARA og alternativer hertil, se fællesregionen infoside på  https://miljoe.atlassian.net/l/c/4cUv1b12

Laboratoriet afleverer data direkte til regionens GeoGIS database samt til den email der fremgår på ordreafgivelsen på rekvisitionen. Data afleveres som een email, med vedlagt analyserapport-pdf, excelark


Standat-filformat (UDGÅR for nye prøvetagninger pr. 1. januar 2024)

Laboratoriet leverer en standat filer på analyserne. Standatfilen indeholde strukturerede analysedata til indlæsning i GeoGIS. De leveres i samme mail som analyserapporten. Det er rådgivers ansvar (jf rammeaftalen Rammeaftalen for forureningsundersøgelser) at standatfiler indlæses korrekt til regionens GeoGIS database.

For særlige opgaver udført udenfor rammeaftalen kan der mellem rådgiver og region være aftalt at det er regionen der sørger for indlæsning af standatfiler. I så fald skal rådgiver sende laboratorieemails (pdf,excel og standat) til jordforurening@ru.rm.dk med tydelig mærkning med: "Ifølge aftale digitaliserer regionen vedlagte felt/laborariedata"


Fakturering:

Ved analyser rekvireret af Regionen direkte sendes fakturaen direkte til regionen. Ved analyser rekvireret af Regionens rådgivere skal fakturaen først godkendes ved rådgiver, og rådgivers godkendelse skal påføres fakturaen inden elektronisk afsendelse til Regionen.

Fakturaer skal sendes elektronisk til RM jordforurenings EAN-nummer (nummeret kan ikke vises her af sikkerhedshensyn, det er sendt pr. mail.)

Følgende skal tydelig fremgå af fakturaen: lokalitetsnummer, referencenummer, kontaktperson, lokalitetsnavn (kan være adresse), samt hvilke parametre der er analyseret og antal prøver.

Vedr. leveringstider og reduktion i pris ved for sen levering af resultater:

 Hvis Laboratoriet ikke leverer rettidigt er der i kontrakten med laboratoriet defineret hvor meget vederlaget reduceres.

Rådgiver godkendelse

Laboratoriet fremsender en kopi af den endelige faktura til godkendelse hos rådgiver, og først efter rådgivers godkendelse fremsendes e-faktura til os.