Opgavebeskrivelse, udarbejdelse af historiske redegørelser for Region Midt

Formål

Formålet med opgaven er, at fremskaffe dokumentation for i hvilket omfang de aktiviteter, der er og/eller har været på en lokalitet, har eller kan have givet anledning til jordforurening, som kan udgøre en risiko for natur, miljø og menneskers sundhed, på lokaliteten eller på naboejendomme.

Anvendelsesområde

Beskrivelsen omfatter regionens krav til rådgiver i forbindelse med udarbejdelse af regionens historiske redegørelser.

Fremgangsmåde

Se nedenfor.

Dokumentation

De historiske redegørelser bør opfylde nedenstående "krav" og gemmes på de enkelte sager i ESDH.

Formål og beskrivelse

Formålet med opgaven er, at fremskaffe dokumentation for i hvilket omfang de aktiviteter, der er og/eller har været på en lokalitet, har eller kan have givet anledning til jordforurening, som kan udgøre en risiko for natur, miljø og menneskers sundhed, på lokaliteten eller på naboejendomme.

Inden opgaven påbegyndes sender Region Midtjylland et brev til grundejeren/grundejerne, hvor der redegøres for formålet med indsamling af oplysninger samt sagens videre forløb.

Dokumentationen/det indsamlede materiale skal være tilstrækkeligt til, at Region Midtjylland kan træffe afgørelse om, hvorvidt der er grundlag for kortlægning på vidensniveau 1 efter lov om forurenet jord.

Det vil sige, at der så vidt muligt skal foreligge dokumentation for, hvilke aktiviteter der har foregået på ejendommen, samt hvor længe og i hvilket omfang eventuelle forurenende aktiviteter og processer har foregået.

Hvis det ikke er muligt at finde oplysninger om muligt forurenende aktiviteter på ejendommen, skal den indsamlede dokumentation kunne sandsynliggøre, at der ikke har foregået potentielt forurenende aktiviteter på ejendommen.

Hver lokalitet kan omfatte flere adresser og matrikler.

Gennemførelse af opgaven

Opgaven opdeles i 3 trin, hvor trin 1 og trin 3 udføres for alle lokaliteter, mens trin 2 udføres efter aftale med regionen, hvor der vurderes at være behov/begrundelse for det.


Trin 1 – indsamling af arkivmateriale, herunder materiale fra Region Midtjylland

Indledningsvist indsamles oplysninger i de kommunale arkiver, Region Midtjyllands arkiver og andre relevante arkiver, herunder fotoarkivet "Danmark set fra luften". Der udleveres oplysninger om mindst én adresse og ét matrikelnummer for hver lokalitet. Det kan vise sig, at lokaliteten/aktiviteterne har omfattet flere adresser og matrikelnumre. I disse tilfælde medtages supplerende adresser og matrikelnumre uden ekstra omkostninger for regionen, medmindre der decideret er tale om en naboejendom med en anden oprindelig aktivitet.


Trin 2 – lokalhistorisk arkiv, interview, besigtigelse mv.

Hvis det ikke er muligt at belyse sagen tilstrækkeligt til at træffe en afgørelse (kortlægning eller ej) ved hjælp af arkiverne nævnt i trin 1, foretages en gennemgang af lokalhistorisk arkiv, interview med grundejer og/eller andre relevante personer og/eller besigtigelse.

Oplysninger fra interviewpersoner skal understøtte viden om placering af punktkilder, anvendelse af specifikke stoffer, kendskab til aktiviteter og omfang af aktiviteter mv. Troværdigheden/værdien af interviewpersonen skal vurderes. Som udgangspunkt skal interviewoplysninger bekræftes af uafhængig kilde. Oplysninger fra grundejer eller tilsvarende i driftsperioden skal, som udgangspunkt, også bekræftes af uafhængig kilde.

Hvis en relevant/væsentlig interviewperson ikke ønsker at medvirke, eller ikke kan træffes, foretages afrapportering af det indsamlede materiale og årsagen til, at der ikke er gennemført interview.

Besigtigelser skal aftales med regionen. I forbindelse med en besigtigelse skal afleveres fotodokumentation samt evt. interview med relevante personer.


Trin 3 – rapport og indtastning af data (JAR)

Hvis opgaven omfatter flere lokaliteter afleveres indledningsvist 1-2 rapporter med henblik på afstemning af Region Midtjyllands forventninger til det afleverede.

Det forventes, at rapporten og JAR inddateringen har været igennem grundig intern kvalitetssikring inden fremsendelse til regionen.

Rapporter til regionens godkendelse afleveres i word-format. De endelige rapporter afleveres i PDF-format.

Indledningsvist i rapporten skal der være en side med generelle oplysninger:


Den historiske redegørelse skal herudover som minimum indeholde følgende:


Indtastning i JAR:

Der findes en oversigt over data, som skal indtastes/opdateres i JAR her: JAR - Oversigt over data som skal indtastes i JAR

I forbindelse med historiske redegørelser er der hovedsageligt tale om:



Billeddatabase BID:

Såfremt der er udført besigtigelse på ejendommen og/eller fundet relevante fotos i "Danmark set fra luften" skal disse gemmes i regionens billeddatabase BID. Vejledning findes her:

BiD - Billeddatabasen


Rådgiverens opgaver

Der indsamles oplysninger fra:


Rådgiver aftaler selv med de involverede kommuner om, hvordan og hvornår arkivgennemgangen skal foregå.


Ved indsamling af arkivmateriale skal der, som minimum, være fokus på nedenstående forhold:


Region Midtjylland har ikke nødvendigvis kendskab til alle matrikler og adresser for lokaliteten, idet der kan være sket ændringer gennem tiden. Det forventes, at rådgiver inden arkivgennemgang skaffer oplysninger om disse ændringer og inddrager dem i opgaven. Det er rådgivers opgave at udrede uoverensstemmelser mellem matrikelnumre og adresser. I tvivlstilfælde kontaktes Region Midtjylland.


Selvom der på en lokalitet i dag er muligt forurenende aktiviteter/virksomheder, er det relevant også at indhente oplysninger om andre aktiviteter end de nuværende, hvis de tidligere aktiviteter selvstændigt kan danne grundlag for kortlægning.


Viser arkivgennemgangen, at en given aktivitet/virksomhed har været på en naboejendom, eller på en ejendom beliggende inden for en radius af ca. 2 km fra "den oprindelige lokalitet" skal oplysningerne om aktiviteterne på den nyopdagede ejendom medtages i den historiske redegørelse uden merberegning.

Inden der indsamles oplysninger om en ny adresse/matrikelnummer skal regionen kontaktes med henblik på kontakt til grundejer.


Hvis den givne aktivitet/virksomhed tidligere har ligget/ligger mere end ca. 2 km fra den oprindelige lokalitet betragtes det som en ny lokalitet. Oplysningerne om denne sendes til regionen, som tager stilling til, om der skal udarbejdes en historisk redegørelse for den pågældende lokalitet.


Rådgiver skal sende en månedlig status mht. fremdrift og økonomi.

Regionens ydelser

Region Midtjyllands ydelser i forbindelse med opgaven:


Bemandingsplan- og tidsplan


Bemandingsplan og tidsplan skal indsendes til regionen inden arbejdet påbegyndes.