Information om analysebestilling, afhentning, fakturering m.v. for rådgivere der arbejder for Region Midtjylland - Jordforurening

Introduktion

Region Midtjylland Miljø har indgået rammeaftale med to laboratorier (ALS og Eurofins) om udførelse af analyser på jord, vand og luft i perioden fra 1. januar 2020 til 31. december 2023. I forbindelse med tildeling af puljer på rammeaftalen vil der også bliver tildelt et laboratorium. Regionen foretager tildelingen og valget vil blive meldt ud til både laboratoriet og til rådgiver.

Pt. pågår der arbejde med at udbyde de regionale pesticid analyser. Indtil der her ligger en ny aftale for pesticid analyser skal analysepakkerne for jord fra rammeaftalen anvendes, mens der for de udvidede pesticid-vand-pakker fortsat gælder at aftalen med Agrolab anvendes. Læs mere på Analysepakker Agrolab - Pesticider i vand

Prisberegning - prisliste

Gældende prisliste fremgår af fremsendt regneark. Priserne må ikke offentliggøres hvorfor de ikke kan fremgå her.

Prisberegneren kan findes her Analysepakker, analysepriser og prisberegner


Pesticidpakker - Vand

Der findes følgende pakker med pesticider:


Hvilken pakke der skal anvendes aftales med sagsbehandleren.


Bestilling af emballage

Laboratoriet skal være telefonisk tilgængeligt i forbindelse med henholdsvis levering af emballage og aflevering af prøver i tidsrummet fra kl. 08.00 – 16.00 på de normale arbejdsdage

(fredag dog kun til kl. 15.30).

Normal leveringstid er 2 dage. Ved korte leveringstid opkræves en gebyr for særtransporten.

ALSEurofins

dorthe.andreasen@alsglobal.com / 4925 0798
anja.foverskov@alsglobal.com / 4525 0762
louise.leifelt@alsglobal.com / 4925 0763
eva.juul@alsglobal.com / 4925 0766

G30@eurofins.dk / 70 22 42 67

Rekvirering af analyser:

  • HUSK altid at benytte den seneste excel rekvisition fra laboratoriets hjemmeside, da den indeholder de seneste tilretninger.
  • Det er vigtigt, at rekvisitionen udfyldes korrekt, jf vejledningen (https://miljoe.atlassian.net/wiki/x/GYA5BQ) ellers risikeres, at indlæsningen af resultaterne til GeoGIS giver problemer.

Hasteanalyser/hasteprøver:

For pakkerne med "Hasteanalyse" skal det derfor være muligt (mod et ekstra tillæg til prisen for "Hasteanalyse"), at få resultaterne leveret dagen efter prøvens afhentning inden hhv. kl. 12.00 (benævnt Hastetillæg 1) og inden kl. 9.00 (benævnt Hastetillæg 2), se nedenstående skema.

Pristillægget for hhv. "Hastetillæg 1" og "Hastetillæg 2" er ens (i kr.) uanset medie og uanset grundpris for hasteanalysen.


Hasteanalyse

Hastetillæg 1

Hastetillæg 2

Prøver afhentet af Laboratoriet

Resultater skal leveres til bestiller senest

Resultater skal leveres til bestiller senest

Resultater skal leveres til bestiller senest

Mandag

Onsdag kl. 9.00

Tirsdag kl. 12.00

Tirsdag kl. 9.00

Tirsdag

Torsdag kl. 9.00

Onsdag kl. 12.00

Onsdag kl. 9.00

Onsdag

Fredag kl. 9.00

Torsdag kl. 12.00

Torsdag kl. 9.00

Torsdag

Mandag kl. 9.00

Fredag kl. 12.00

Fredag kl. 9.00

Fredag

Tirsdag kl. 9.00

Mandag kl. 12.00

Mandag kl. 9.00

Analysekvalitet (detektionsgrænser, måleusikkerheder):

Bemærk at detektionsgrænser for poreluft og indeklima er angivet for definerede måleforhold, måske kan der spares opsamlingstid ved visse undersøgelser?

Mærkning af prøvetasker

Der skal lægges en seddel i køletaskerne med kontaktperson, telefonnummer samt henvisning til at prøverne kommer fra Region Midtjylland.

Tasker med hasteprøver skal mærkes efter Eurofins anvisninger

Online bestilling af emballage og prøveafhentning

Bestilling af prøveafhentning:

Laboratoriet skal på bestilling afhente prøver på alle årets Arbejdsdage. Regionen eller dennes rådgiver bestiller normal afhentning inden kl. 12.00 med afhentning senere samme dag. Prøver
kan normalt forventes at være klar til afhentning senest kl. 16. Der skal desuden efter særskilt aftale være mulighed for at få afhentet prøver uden for ovennævnte normale rammer mod et
tillæg for afhentning af prøver efter kl. 16.


Bestilling af prøveafhentning: 3d logistik, tlf. 7022 4265. pr. 1. marts 2018: 70 22 42 67


Det kan også gøres via online service (kræver login) på http://transport.eurofins.dk


Kontaktpersoner hos laboratoriet Eurofins

EmnePriser og kontrakterBestilling af emballageRekvisitionerAfhentning af prøveranden kundekontakt
NavnSynøve Elfride Enghave


Kirsten From Jensen
Tlf70 22 42 66

70 22 42 66

pr. 1. marts 2018: 70 22 42 67


70 22 42 65 (eller tlf.72187423 / 41212315)

pr. 1. marts 2018: 70 22 42 67

70 22 42 66 / 41212315
Online service
http://transport.eurofins.dk
http://transport.eurofins.dk
Emailsye@eurofins.dkg30@eurofins.dksendes til 60-reg@eurofins.dkg30@eurofins.dkkfa@eurofins.dk
alm. tlftid

man - torsdag 08.00-16.00

fredag 08.00-15.30


man - torsdag 08.00-16.00

fredag 08.00-15.30


Andre kontakter : Kontaktpersoner ved Eurofins Miljø.pdf

Standat

Eurofins skal leverer standat filer på analyserne. De leveres i samme mail som analyserapporten. Det er rådgivers ansvar (jf rammeaftalen Rammeaftalen for forureningsundersøgelser) at standatfiler indlæses korrekt til regionens GeoGIS database.

For særlige opgaver udført udenfor rammeaftalen kan der mellem rådgiver og region være aftalt at det er regionen der sørger for indlæsning af standatfiler. I så fald skal rådgiver sende laboratorieemails (pdf,excel og standat) til miljoe@rm.dk med tydelig mærkning med: "Ifølge aftale digitaliserer regionen vedlagte felt/laborariedata".

Mærkning af prøver:

Helst med Stregkoder via MIMO ellers som vi plejer.

Fakturering:

Ved analyser rekvireret af Regionen direkte sendes fakturaen direkte til regionen. Ved analyser rekvireret af Regionens rådgivere skal fakturaen først godkendes ved rådgiver, og rådgivers godkendelse skal påføres fakturaen inden elektronisk afsendelse til Regionen.

Fakturaer skal sendes elektronisk til RM miljøs EAN-nummer (nummeret kan ikke vises her af sikkerhedshensyn, det er sendt pr. mail.)

Følgende skal tydelig fremgå af fakturaen: lokalitetsnummer, referencenummer, kontaktperson, lokalitetsnavn (kan være adresse), samt hvilke parametre der er analyseret og antal prøver.

Aktuelle problemstillinger:

Vedr. leveringstider og reduktion i pris ved for sen levering af resultater:


 Hvis Laboratoriet ikke leverer rettidigt er der i kontrakten med laboratoriet defineret hvor meget vederlaget reduceres.

Vedr. fakturering

Rådgiver godkendelse

Eurofins fremsender en kopi af den endelige faktura til godkendelse hos rådgiver, og først efter rådgivers godkendelse fremsendes e-faktura til os. 

Fremsendelse af fakturaer

Den nuværende procedure er at Eurofins fremsender èn faktura for hver analyse-rekvisition. 

Udfordringer med pesticidanalyser:

Eurofins har haft problemer med nogle analyser, hvor især pesticidet chloridazon-desphenyl er kritisk, idet det indgår i vand pesticidpakke 1 og 2.
Hvis I har fået foretaget analyser for vand pesticidpakke 1 eller 2, bedes i kontrollere at chloridazon-desphenyl er angivet i rapporten. Eurofins har angivet at problemet med chloridazon-desphenyl skulle være løst nu, dog med en detektionsgrænse på 0,02 ug/l indtil 31.3.2016..

Nogle andre pesticider i vand vil indtil 31.3.2016 have en lidt højere detektionsgrænse, og blive analyseret uakkrediteret. Dette har vi valgt at acceptere.

Eurofins har fra den 31.1.2016 kunnet opdele i kulbrinte fraktioner C20-C25 og C25-C35 for poreluft og ORSA-rør.